Storytelling, de lichte en donkere kant van het verhaal

Inspiratie oproepen of angst aanjagen? de verantwoordelijkheid van storytellers

Storytelling heeft  toverkracht;  een goed verhaal heeft de kracht om de gedachten, gevoelens en het gedrag van mensen te beïnvloeden. ‘With great power comes great responsibility’ schreef Voltaire al (een quote die overigens later veel bekender werd door de film Spiderman :-) Verhalenvertellers hebben dus een belangrijke verantwoordelijkheid, of je nu verhalen vertelt als docent, politicus, geestelijke, journalist of marketeer.

Als verhalenverteller kun je kiezen voor verhalen de mensen inspireren en versterken of voor verhalen die angst aanjagen en verdeeldheid creëren. In zijn boek Winning the Story Wars bespreekt auteur Jonah Sachs de donkere kanten van storytelling en welke verhalen je daartegenover kunt zetten. Een inspirerend boek dat ik iedereen die zich bezighoudt met verhalen vertellen kan aanraden. 

sTorytelling als positieve kracht

Mijn visie op storytelling is, dat je de kracht van verhalen moet inzetten om mensen te inspireren en motiveren om hun persoonlijke unieke waarde te ontdekken (en te delen met anderen). Zo kunnen verhalen helpen om elkaar te begrijpen, te waarderen en leidt het delen van verhalen tot meer  verbondenheid niet alleen binnen je eigen groep van gelijkgestemden, maar juist ook met anderen. Telkens als er een persoon of organisatie op mijn pad komt waarvan ik denk: dat is een inspirerend verhaal, dan schrijf ik het op en deel ik het, zodat het zijn weg vindt naar zoveel mogelijk mensen. Deze keer is dat het verhaal van Arthur&Willemijn.

Het verhaal van Arthur&Willemijn

Arthur & Willemijn Stores is met zes modezaken maar een kleine speler in de modebranche, toch lieten zij vele grote concurrenten achter zich en scoorden dit jaar bij de verkiezing van beste winkelketen van Nederland in damesmode de hoogste waardering voor service en klantloyaliteit. Wat maakt Arthur & Willemijn tot zo’n sterk merk? Je wordt immers niet zomaar de beste van Nederland.

We gaan drie jaar terug. In 2013 traden Sander en Willemijn in de voetsporen van hun (schoon)ouders en gingen toen nadenken over welk verhaal zij met Arthur&Willemijn wilden vertellen. Wat waren hun eigen drijfveren, waar werden ze blij van en wat gaf hun energie? Bovendien werden zij geraakt door de enorm kritische blik waarmee vrouwen zichzelf bekeken en waardoor ze hun eigen schoonheid niet zagen. Hier wilden ze wat mee. Uiteindelijk vertaalden ze dat in  hun visie: Beyoutifull.

Beyoutiefull staat voor ‘Ben volledig in verbinding met jezelf, dan ben je op je mooist.’ Dit concept werd in de zes winkels geïntroduceerd om te benadrukken dat het bij schoonheid gaat om de binnenkant. Willemijn licht toe: “Bij mode gaan we er altijd vanuit dat deze te maken heeft met de buitenkant, met het uiterlijk, maar het is mijn visie dat je eerst moet weten wie je bent en wat bij je past, voordat je de kleding kunt vinden waarin jij je op je best voelt. Het werkt dus van binnen naar buiten en niet andersom.”

De filosofie van Beyoutiefull is geen papieren belofte, maar wordt op alle manieren uitgedragen. Dit betekent onder andere dat klanten altijd persoonlijk worden geholpen en dat er geen spiegels in de paskamers hangen. Het gaat hier niet om het snel verkopen van een blouse of truitje, maar om de persoonlijke styling van klanten. En daar wordt ruim de tijd voor genomen. Deze persoonlijke aandacht, hulp en advies leidt ertoe dat vrouwen met een blij gevoel de winkel verlaten en zo tevreden zijn dat ze ware ambassadeurs worden.*

STORYTELLING GERICHT OP empowerment, echtheid en positiviteit

Dit is empowerment marketing optima forma. De hele organisatie van Arthur&Willemijn wordt gedreven vanuit de oprechte wens om de wereld een beetje beter te maken. En dat dit ook nog een prachtig commercieel resultaat oplevert, is het bewijs dat je kunt winnen als je deze hogere waarden centraal stelt in plaats van verkooptargets.

Het verhaal van Arthur&Willemijn past in de beweging die gaande is, waarin mensen op zoek zijn naar echtheid en positiviteit. Denk bijvoorbeeld ook aan de Real Beauty campagne van Dove en hun self-esteem programma voor jonge vrouwen. Het zijn dit soort bedrijven die hebben begrepen dat geld verdienen én een positieve bijdrage leveren elkaar niet bijten.

Empowerment storytelling heeft tot doel hebt om je klanten te inspireren om hogere waarden na te streven (denk ook aan de ‘Yes, we can’ campagne van Obama). Dit in tegenstelling tot inadequacy storytelling die juist inhaakt op de angsten en onzekerheden van mensen, met de boodschap: Je bent niet goed zoals je bent. Je telt pas mee als je mijn product/dienst koopt (of op mij stemt). Bedrijven, media, politici die op deze manier te werk gaan, creëren angst en bieden vervolgens de ‘magische’ oplossing. Ook daarmee verkoop je producten (en win je kiezers), alleen wordt de wereld er niet beter van.

Welk verhaal wil jij vertellen met je bedrijf?

Ik help je graag om jouw positieve verhaal in de wereld te zetten. Stuur me een berichtje en ik neem contact met je op: info@edithdewit.nl

*meer informatie over A&W vind je op www.arthurenwillemijn.nl